Facebook
Objednávka
 

Diety

Dieta je jeden z prostředků, jak dosáhnout vysněné váhy, plochého a štíhlého bříška a krásné postavy za krátký čas. Dieta ale také znamená zpomalení metabolismu, které vyústí následným jojo efektem a nabíráním podkožního tuku. Můžeme tedy říct, že dietní jídelníček je pouze cesta ke krátkodobému úspěchu. Jak ale na ploché bříško? Jak se zbavit podkožního tuku? Cesta je pouze přiměřený příjem potravy, ale bez většího omezování. Proto pravidlo pro ploché břicho zní: „žádné diety na hubnutí“! Nejúčinnější dieta prakticky neexistuje. Každá má své pro a proti. Proč se ale v jídle omezovat a dodržovat dietní jídelníček, když můžeme jíst, co chceme, ale s rozumem?

Krabičková dieta

Jeden z moderních trendů, kdy si zákazníci nechají dovézt již připravené jídlo. Výhodou může být ušetřený čas za přípravu jídla, odproštění od stereotypní stravy a pravidelnost konzumace. Krabičkové diety však mají dvě velká mínus – první je často až nízkokalorická strava pod hodnoty Vašeho bazálního metabolismu, takže hrozí riziko jojo efektu.  S tím souvisí také problémy některých firem zajištující toto stravování, kdy dovezené jídlo často neobsahuje slíbené nutriční hodnoty. Druhým negativem mohou být nekvalitní nakoupené, či zpracované suroviny, který Vy konzumujete.

Mléčná dieta

Jak již název napovídá, tato dieta je zaměřená převážně na mléčné výrobky, které jsou během několikadenního stravování upřednostněny. V menší míře konzumujeme zeleninu, maso nebo vejce. Pozitivní je dodržování pravidelného časového režimu konzumace potravin. To je ale jediné pro. Tato dieta byla vymyšlena pro lidi, kteří nemají pohybovou aktivitu. Dalším negativem je velikost porcí a jejich kalorická hodnota, která je silně pod normou. Jasně můžeme říct, že tato dieta je velice nezdravá a způsobuje hlad, slabost a zpomalení metabolismu.

Cambridge dieta

Další z řady módních nízkokalorických diet založených na konzumaci přípravků jako jsou slanné polévky, ovesné kaše, koktejly a tyčinky. Výhodou této diety, kdy si musíte objednávat zmiňované produkty, je široké spektrum vitamínů a minerálů, které jsou v sáčcích obsaženy. Pokud máme ale sestavenou stravu, jídelníček všechny potřebné mikronutrienty obsahuje. Navíc se dá tato varianta případně doplnit o multivitaminové tablety. Důležitější je však energetická hodnota výrobků, která Vám sice pomůže shodit váhu během pár týdnů, ale zaručeně to nebudou kilogramy z tukové složky, ale hlavně svalová složka a voda.

Americká dieta

Typ stravování, kdy jíte 3 jídla denně čínskými hůlkami. Tato dieta nemá žádné pozitivní účinky, protože kilogramy dole budou hned nazpět. Negativem je únava, nízká hladina cukru v krvi, zpomalené metabolismus a další případné zdravotní problémy.

Margitova dieta

Další z mnoha diet, které se nedoporučují držet více jak 2 týdny, původem z Německa. U nás ji proslavil Stefan Margita. Jedná se o dietu příbuznou Atkinsonově, tedy vynechání většího množství sacharidů – vše zakázáno kromě rohlíku a ovoce. Dieta se skládá ze 3 jídel – snídaně, obědu a svačině. Převážně musíte konzumovat kávu, ovoce, zeleninu a maso.  Příjem energie z této diety je velice nízký, proto hrozí jako reálna hrozba jo-jo efekt. Sám Margita tento fakt potvrzuje.

Dukanova dieta

Tato dieta je známá díky slavným osobnostem, které zhubly během krátké doby viditelné množství kil. Pokud ji ale chcete dodržovat, nesmíte trpět vysokým krevním tlakem, nebo například vysokou hladinou cholesterolu, což už samo o sobě napovídá, že pro lidský organismus to nebude až tak vhodné. Samotná dieta se dělí do čtyř fází, kdy se omezí konzumované potraviny a postupně se navracejí do jídelníčku během samotných fází. V první fázi máte dovoleno konzumovat pouze potraviny s vyšším obsahem bílkovin jako maso, tvarohy nebo vejce. Během druhé fáze se jídelníček obohacuje o zeleninu. Ve třetí fázi se na talíř postupně přidávají sacharidy ve formě pečiva nebo ovoce. Ve čtvrté poslední fázi je dovoleno konzumovat všechno. Podle průzkumu však 80 % lidí, kteří dodržovali tuto dietu, nabrali nazpět shozené kilogramy. Dalším problémem jsou možná chronická onemocnění.

Banánová dieta

Jak název napovídá, jedná se o další z řady ovocných diet, kdy se zaměřujete na dané ovoce v jídelníčku. Banány samotné jsou vynikajícím ovocem plným vitamínů, minerálů a vlákniny. V této dietě se neomezujete v konzumaci zeleniny, masa, nebo mléčných výrobků, což může dát pocit ideálního stravování. Velikosti porcí je však už s vykřičníkem.  Kalorická hodnota porcí je opravdu dietní a hrozí klasický jojo efekt, který je po absolvování této diety určitě nežádoucí.

Dieta podle krevních skupin/strava podle krevních skupin

Myšlenka této diety stojí na tom, že každá krevní skupina má potraviny vhodné či nevhodné pro danou krevní skupinu. Ve finále to znamená, že pokud máte rádi maso, ale jste krevní skupina A, máte při sestavování nutričního plánu prostě smůlu. Z toho lze vyvodit, že bychom měli pouze 4 typy stravování podle jednotlivých diet a museli se soustředit na tom, co můžeme a co nemůže bez ohledu, co nám dělá, nebo nedělá dobře – žaludku, nebo naší psychice. Neexistují ani žádné vědecké studie, které by potvrdily tvrzení, že tato dieta má opodstatněné základy ve vědě. Jedinou výhodou a důvodem, proč tato dieta může fungovat, že se dodržujeme pravidelně pět jídel denně a musíteme přemýšlet nad tím, co budete konzumovat.

Mačingová dieta

Podle složení je to spíš detoxikační kůra, která však trvá necelý měsíc, kdy konzumujete jenom 3 jídla denně, převážně zeleniny a řídíte se přípravou podle zadaných receptů. Z těchto údajů je už jasné, že ani tato dieta nebude optimální z dlouhodobého hlediska, kdy by se Vám váha měla udržet. Jedná  se o nízkokalorickou dietu hluboko pod hodnotou průměrného bazálního metaboslismu, která  metabolismus zpomalí a následný jojo efekt na sebe nenechá dlouho čekat.

Atkinsonova/bezsacharidová/ketonová dieta

Modní dieta doktora Atkinsonova měla největší rozkvět v Americe, kdy se při dodržování stravování doporučuje nákup výrobku doktora Atkinsona. Jedná se o omezení sacharidů v jídelníčku v jakékoliv formě od ovoce až po brambory. Doporučuje se i omezení konzumace zeleniny do menších porcí. Přitom mozek jako výživu využívá glukózu, tedy jednoduchý cukr. Výhodou se může zdát možnost konzumovat libovolné porce doporučených potravin, kromě sacharidů. Pokud ale zvolíte například nadbytek bílkovinných potravin, stejně tělo zdaleka všechno nevyužije a mohou nastat i problémy zdravotní, kdy přetěžujete například ledviny. Navíc můžete přejít brzo do stavu zvané hypoglykemie, kdy můžete i omdlít. Tento problém je právě spojené se špatným a nepravidelným konzumováním sacharidů v potravě.

Zdravotní diety obecně

Mnohdy, ač ne z vlastní vůle, musíme dodržovat nepříjemné diety jako bezlepkovou, cholesterolovou, nebo diabetickou, které nás omezují v běžném dni a které snižují naši výkonnost. Za řadu těchto omezení si však můžeme sami vlastní nerozvážností v podobě špatné stravy a nedostatku pohybové aktivity. Ani redukční diety nemusí být řešením našich problémů. Proto je nejlepší prevence formou vyváženější strava, která omezí riziko těchto problémů.