Facebook
Objednávka
 

Vegetariánství

Směr ve stravování, který odmítá konzumaci jednoho z živočišných produktů, tedy masa. Vegetariáni jsou proti zabíjení zvířat, jako zdroje potravy, ale i proti testování kosmetických produktů na zvířatech a nošení kožichů. Můžeme ho označit i za životní styl. Vegetariánství však dále rozdělujeme do několika skupin podle toho, co jejich zastánci konzumují a co nikoliv.

Výhody

Hlavním výhodou, prokázanou množstvím studií, je snížení rizika kardiovaskulárních chorob spojené například s vyšší hladinou cholesterolu, které souvisí s konzumací masa a jeho nezdravou formou přípravy. Díky omezení konzumace masa a zvýšení rostlinné stravy se snižuje také riziko rakoviny tlustého střeva, ve kterém je Česká republika celosvětově na prvním místě. Toto způsobuje vláknina, která je součástí rostlinné stravy. Dalším plusem vegetariánů v porovnání s populací, která se živí masem, je celkově nižší hodnota BMI, tudíž štíhlejší postava.

Nevýhody

Maso je hlavní zdroj lépe vstřebatelného hemového železa. Pokud ho máme nedostatek, tento problém může vyústit až v chudokrevnost – anémii. Další látkou, které tělo bude mít nedostatek je kobalamin (vitamín B12). Tento vitamín ze skupiny B ovlivnuje nervový systém nebo krvetvorbu. Nejpodstatnějším problémem a také nejvíce diskutovatelným je nedostatek bílkovin. Při vhodně sestaveném nutričním plánu však nedostatek bílkovin nemusí být strašákem.