Facebook
Objednávka
 

Cholesterol ve stravě

Otázky kolem cholesterolu v jídle jsou stále aktuální a nové a nové studie ukazují zajímavé objevy, které by před pár lety byly nemyslitelné. Řada strávníků si láme hlavu, zda jíst vajíčka či oříšky, zda je správně tohle, nebo tamto. Ve výživě platí jedna jistota, že vše je zcela individuální a to co bylo včera bráno jako samozřejmost, dnes může být zcela vyvráceno. Takto je to právě i s cholesterolem.

Moderní medicína bere cholesterol jako problematický z pohledu kardiovaskulárních chorob. Celá řada potravin díky tomu byla označená za nevhodné a trh zahltily potraviny bojující proti vysokému cholesterolu, nemluvě o řadě lécích na snížení vysokých hodnot.

Něco všeobecně

Cholesterol je steroidní látka tukové povahy a pro naše tělo je zcela nezbytný. Je součástí řady chemických reakcí nebo buněk a jejich membrán v těle, které si ho tvoří v játrech podle potřeby. Dále je nezbytný pro tvorbu vitamínu D, nervů a různých hormonů. Dokonce je značnou součástí mozku a nadledvinek. Pokud se hladina celkového cholesterolu pohybuje cca do 5 mmol/l, mluvíme o přiměřené nerizikové hodnotě. Hodnoty nad tuto hranici jsou samozřejmě zdravotně rizikovější. Odlišujeme i další hodnoty cholesterolu, mezi ně patří i HDL („hodný“) cholesterol a LDL cholesterol („zlý“). Méně známá je hodnota VLDL cholesterolu, která nese s sebou zásobu triacylglycerolů.

Zajímavou a méně známou teorií o vyšším obsahu cév je ukládání cholesterolu v cévách při poškození cévních stěn. Při jejich defektu ztrácí kolagen a díky tomu pružnost. Při jeho nedostatku využívá tělo cholesterol, který se ukládá na stěny cév a tím zabrání možným problémům. Průchodnost cév je tak omezená a dochází k postupnému zužování vedoucí až ke smrti. Dokonce některé studie ukazují, že zvýšený cholesterol u starších občanů vede k delšímu životu. Je ale otázkou, zda jsou tyto různé studie, kterých je nemálo, důvěryhodné.

Pokud máme vyšší hodnoty, bohužel to nezjistíme jinak než pomocí krevního odběru. Pokud je hodnota vyšší, hrozí riziko ischemických chorob srdečních. Tyto onemocnění způsobují v České republice přes 50 % úmrtí. Je prokázána i dědičné zvýšení cholesterolu – familiární hypercholesterolémie. Potomci dostanou špatnou sadu genů od jednoho či obou rodičů.

Cholesterol ve stravě

Zvýšený obsah cholesterolu v potravinách měl za následek vyloučení řady jídel z jídelníčku. Nejznámějším představitelem je žloutek vejce. Dnes je však situace trochu jiná. Celkově ze stravy přijímáme totiž pouze 25 % z celkového cholesterolu v těle. Zbytek si sami tvoříme - cca 1,5 kg. Denně bychom měli ve stravě přijmout maximálně do 300 mg cholesterolu.

Stěžejní je tak hlavně výběr tuků ve stravě. Vyhýbat bychom se měli nekvalitním nasyceným a trans-nenasyceným tukům – tučná masa, másla, tučné mléčné výrobky, uzeniny, škvarky atd. Naopak přednost mají kvalitní rostlinné tuky a oleje s vyšším obsahem omega 3 a 6 vícenenasycených mastných kyselin – kvalitní margaríny, rostlinné oleje, oříšky atd. Některé potraviny jako již zmíněné vajíčka s sebou nesly dlouhá léta štítek jako nevhodné z pohledu hladiny cholesterolu. Pokud chceme snížit či předcházet vysokému cholesterolu, vynechat pouze vajíčka a další potraviny plné cholesterolu nestačí! Dnes již máme znalosti, že za zvýšený cholesterol mohou z části genetické předpoklady a z části celkové složení našich jídelníčku. Včetně nenasycených mastných kyselin bychom neměli zapomenout na stravu bohatou na vlákninu.

Vláknina a HDL cholesterol

Už jsme zjistili, že vyšší cholesterol ve stravě není přímo úměrný vyššímu cholesterolu v krvi. Existuje řada potravin, které napomáhají snižovat hodnoty cholesterolu v krvi a tím přecházet ischemickým srdečním chorobám. Proto je důležité tyto složky neopomenout ve stravě – hlavně praxe ukazuje, jak důležité jsou v tomto boji.

Vláknina zamezuje vstřebávání cholesterolu, váže jeho molekuly na sebe a pomáhá je odvádět z těla ven. Dále na sebe váže žlučové kyseliny, které se tvoří z cholesterolu, ty se jinak resorbují do krve. Tělo tedy spotřebuje cholesterol, což vede ke snížení jeho hladiny v krvi.

„Dobré“ tuky obsahují HDL cholesterol, který v těle působí jako ochrana před ukládání tukových plátů na stěnu cév. Odvádí přebytek tuku do jater, takže brání právě jeho usazování a působí jako prevence např. aterosklerózy. Samozřejmě hladinu HDL cholesterolu jde pozitivně ovlivnit lepší životosprávou.

 

Tabulka potravin s obsaženými tuky a cholesterolem

Potravina/100 g Lipidy (g)          Cholesterol (mg) 
tvaroh tvrdý 1 3
bílý jogurt 3,5 % tuku 3,5 12
olivový olej 100 0
dětské piškoty 5 220
tlačenka 28 100
sádlo 95 110
paštika 31 190
máslo 79 280
vepřová játra 4 295
vejce 1 460

 

Vhodné potraviny

  • s obsahem vlákniny - ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, luštěniny, cereálie, brambory ve slupce, semolinové těstoviny, kuskus, jáhly, pohanku a další přílohy
  • s obsahem nenasycených mastnách kyselin - rostlinné tuky a oleje, ryby, oříšky
  • s nižším obsahem tuku - dresingy, tvarohy, mléka, sýry, libová masa

 

Nevhodné potraviny

  • s vyšším obsahem tuku - masa, sýry, uzeniny, paštiky, vnitřnosti, smetana, šlehačka- 
  • připravené na ztužených tucích - fastfoodová jídla
  • s vyšším obsahem jednoduchých cukrů - zákusky, slazené cereálie, alkohol

 

Závěrem

Informací o problematice cholesterolu máme mnoho. Víme, co pozitivně ovlivunuje jeho hladinu, i co může za jeho zvýšení. Mýty o potravinách, které právě díky zvýšenému cholesterolu zvyšují cholesterol v těle, jsou snad již pochopeny. Za dlouhá léta jich bylo nastřádáno opravdu mnoho a není promarněným časem lehčí edukace v této problematice. Pokud nepočítáme genetické předpoklady, hladina cholesterolu se dá ovlivnit a snížit tak rizika případných problémů. Proto je tedy důležitá hlavně prevence. Opět se jeví důležité zaměřit se, jak už by mělo být zvykem, na celkovou změnu životosprávy, která přináší pozitivní výsledky.