Facebook
Objednávka
 

Nesnášenlivost laktózy

Co se týče konzumace mléčných výrobků a problémy s jejich zpracováním v těle, mluvíme buď o alergie, nebo intoleranci na laktózu. S tou se dnes seznámíme a ukážeme si vzorový jídelníček. Pokud se podíváme na rozšířenost, pro řadu z nás může být až překvapující, o jak rozšířenou „nemoc“ jde. V číslech - Evropané kolem 15 % (tedy i Češi), v Africe a Asii daleko přes 90 % - toto jsou procenta populace s intolerancí na laktózu.

O co se jedná?

Pokud mluvíme o intoleranci na laktózu, jedná se neschopnost trávicího traktu zpracovat mléčný cukr. Lidský organismus je vybaven enzymem laktázou, která štěpí mléčný cukr na jednodušší části – galaktózu a glukózu. Při tomto „onemocnění“ je však nedostatek tohoto enzymu. Pokud se mléčný cukr nevyužije a poté nevstřebá v trávicím traktu, díky bakteriím začne ve střevě kvasit a hrozí problémy s nadýmání, s bolestí břicha vedoucím případně až k těžkým průjmům. Jedná se tedy o enzymatickou poruchu organismu.

Jak se pozná?

Při pozření mléčného cukru při intoleranci vznikají plyny a přebytečná laktóza dráždí střevo a organismus se snaží obsah střev naředit – zvýší se tak obsah střev, zvýší se peristaltika a to vše vede k průjmům. K těm dochází často během pár minut od konzumace potraviny.

Pokud strávník po konzumaci mléčných výrobků cítí také kručení v břiše, plnost, je mu na zvracení a cítí nevolnost, jedná se pravděpodobně o intoleranci na laktózu. Další příznaky mohou být i únava, bolest svalů, svědění a bolest hlavy.

Pokud má lékař podezření na toto „onemocnění“, nechá udělat tzv. vodíkový dechový test. Pokud trpí pacient intolerancí na laktózu, kvašení mléčného cukru ve střevě vede k tvoření většího množství vodíku, které se ve střevě vstřebá a je veden do plic. Tělo ho vydechuje do speciální masky, a pokud je obsah vodíku vyšší o 20 ppm a více, jedná se o intoleranci na mléčný cukr.

Nejnáročnější vyšetření je invazivní endoskopický odběr kousku střeva. Operující odstřihne malý kousek sliznice ze střeva a zjišťuje se přítomnost, nebo nepřítomnost enzymu.

Výskyt intoleranci se zjišťuje i tzv. eliminační dietou, kdy se na pár týdnů omezí konzumace výrobků z mléka.

„Náš“ tip                                                                                                                             

Existují různé stupně intolerance na laktózu, kdy je možno z jídelníčku vynechat mléko, občas lze konzumovat zakysané nápoje, až po nesnášenlivost všech mléčných výrobků. Je důležité si ozkoušet, které potraviny vám případně „sedí“ a je vhodné nejíst mléčné výrobky samostatně.

Zajímavým řešením a pomocí při nesnášenlivosti mléčného cukru může být konzumace rozpustné vlákniny – psillia. Psillium napomáhá čistit střevo a zbavovat ho nečistot. Jednoduše se smíchá například s jogurtem, v množství cca 2 čajovým lžící, a následné problémy by se minimálně měly eliminovat.

Vápník

Mléčné výrobky jsou nejčastěji brány jako zdroj vápníků. 100 g tvrdého sýra postačí k tomu, abychom do těla dostali požadovanou denní dávku – cca 900 – 1000 mg. Jaké jsou další zdroje vápníku kromě mléka a výrobků z nich? Některé vás určitě překvapí.

Potraviny                 mg/100 g   Potraviny mg/100 g
Tymián 1890 Manle 246
Mletá skořicr 1437 Ořechy lískové 181
Mák 1357 Slunečnicová semínka 135
Eidam 30 %  952 Tvarůžky 130
Sardinky v oleji 415 Mléko polotučné 124
Sušená žloutek 283 Tvaroh tučný 105
Sója 260 Špenát 100 

 

Alternativy kravského mléka

Výrobky ze sóje jako ochucené nápoje a mléka zná jako alternativu mléčných výrobků snad každý. Nejenom lidé s intolerancí na laktózu nekonzumují výrobky z mléka. Pokud chceme najít inspiraci, co dále místo sóji, dobrou volbou je veganská strava, která odmítá živočišné produkty. Ovesné mléko, kokosové mléko, rýžové mléko, makové mléko nebo mléka z oříšků, to vše lze brát možnost za mléko. Cena těchto výrobků je samozřejmě však mnohem vyšší.

Ukážeme si, jak vyrobit některá mléka doma. Výroba je zcela jednoduchá a finančně dostupná. Vždy je potřeba minimálně jedna surovina, která se povaří, nebo nechá přes noc nabobtnat ve vodě. Ráno se rozmixuje hmota s vodou a máme vyrobené mléko. Samozřejmě lze přidávat i různé ingredience, které mléko lépe ochutí. Právě tyto recepty se ukážeme.

Mandlové mléko

100 g mandlí necháme nabobtnat přes noc a zbavíme slupek. Mandle mixujeme za stálého přilévání vody do jednoho litru.  Pro lepší chuť přilijeme polévkou lžíce javorového sirupu, případně třtinového cukru.

Energetická hodnota jedné sklenice - 725 kJ/ 174 kcal     

Rýžové mléko

100 g rýže necháme vařit ve vroucí vodě cca 2 hodiny. Případnou přebytečnou vodou slijeme a povařenou rýži vložíme do mixéru. Během mixování dolijeme vodu do jednoho litru a přisypeme půl čajové lžíce skořice a dvě polévkové lžíce třtinového (kokosového cukru).

Energetická hodnota jedné sklenice - 483 kJ/ 116 kcal              

Ovesné mléko

100 g ovesných vloček cca 5 – 10 povaříme. Scedíme a povařené vločky mixujeme společně s postupným přidáváním vody. Pro dobrou chuť je vhodné přidat vanilkový cukr a jeden větší banán.

Energetická hodnota jedné sklenice - 564 kJ/ 135 kcal              

Makové mléko

100 g máku necháme ve vodě přes noc. Nabobtnaný mák přecedíme a rozmixujeme, přidáme vanilkový cukr a stálého a pomalého přidávání až jednoho litru vody.

Energetická hodnota jedné sklenice - 137 kJ/ 33 kca

Horchata

Španělský nápoj Horchata (čteme orčata )je velice chutný a s přicházejícím teplým počasím zcela určitě osvěží. Pravá Horchata se připravuje z chufas, neboli z tygřích ořechů. My si ukážeme alternativu tohoto „smetanového“ nápoje z mandlí a rýže.

Závěrem

Kolem 90 % světové populace trpí intolerancí na laktózu. I to může být signálem, že mléko a mléčné výrobky nemusí být zcela přirozené a optimální pro lidský organismus. V podstatě jde o konzumaci mléka jiného živočišného druhu. V naší zemi však většina lidí tímto netrpí, proto nám toto „onemocnění“ nepřijde tak rozšířené. Mléko je vhodný zdroj vápníku a pomáhá přecházet řadě onemocnění spojených s jeho deficitem. Existuje celá řada typu stravování, které konzumaci mléčných výrobků odmítají. Je tedy vidět, že bez mléka to jde, je však důležité kompenzovat nedostatky, které mohou vzniknout.